Universitat Rovira i Virgili

III Coloquio MARC "La antropología médica en acción: investigar, analitar y pensar los nuevos retos en salud"

|Alt imatge|

El III Col·loqui del MARC es va dur a terme els dies 9 i 10 de maig de 2018 a la Universitat Rovira i Virgili. Aquest any el lema era "L'Antropologia Mèdica en acció: investigar, analitzar i pensar els nous reptes en salut. En aquesta ocasió, el col·loqui ha aglutinat diferents projectes de recerca vinculats al MARC que posen en pràctica l'Antropologia Mèdica Aplicada, i que obren el debat als nous reptes en salut de la societat contemporània Les diferents taules temàtiques van tenir com a eix la salut, la investigació, però també la intervenció i l'antropologia mèdica com a promotora d'acció en els processos de salut-malaltia-atenció. , vinculats als projectes que es van presentar, van versar sobre gènere, sexualitat, alimentació, vellesa i dependència, medicació, salut mental i la reforma sanitària espanyola.A més, comptem amb convidats com el Dr. Eduardo Menéndez i el Dr. Fernando Vidal.

Programa i galeria d'imatges del III Col·loqui del MARC

Organitza: Medical Anthropology Research Center

Col·laboran: Departament d'Antropologia, Filosofia i Treball Social, Doctorat d'Antropologia Comunicació, Facultad de Letras.

Comitè d'Organització: Àngel Martínez-Hernáez i Elisa Alegre Agís

(Socatel) A multi-stakeholder co-creation platform for better access to long-term care services. Blanca Deusdad, Isabella Riccò (MARC-URV), Marija Djurdjevic (URV) i Jasmin Uhlemann (URV)

Homes cuidadors. Reptes i oportunitats per reduir les desigualtats de gènere i afrontar les noves necessitats de cura.  Dolors Comas d'Argemir (URV) Carlos A. Chirinos (MARC-URV) Natalia Alonso (URV-UB), Yolanda Bodoque (URV), Mireia Roca (UAB), María Offenhenden (URV) i Tomasa Bàñez (UB)

Taller: salud y el eje de desigualdad de la LGTBI-fobia: un estudio participativo en la ciudad de Madrid. Projecte: El diagnóstico de las problemáticas que presentan las personas LGTBQI referido a la salud sexual y reproductiva, así como el derecho al ejercicio de la identidad. Sandra Fernández Garrido (MARC-UGR)

El treball de camp en una recerca sobre alimentació i precarietat. Projecte: La precarización de la vida cotidiana: (in)seguridad alimentaria, género y salud. María Isabel Gracia Arnaiz (MARC-URV), Lina Casadó (MARC-URV), Susana Isoletta, Mercè Gasull, Ignacio Arévalo (URV) i Mireia Campanera (URV)

Presentació de la guía: Contaminantes químicos ambientales presentes en los alimentos. Guía de recomendación a mujeres embarazadas y lactantes. Eva Zafra (MARC-URV), Lina Casadó (MARC-URV), Cristina Larrea (UB-ODELA), Araceli Muñoz (UB-ODELA-MARC) i Juan Pedro Arrebola (UGR).

Comunicació: Comiendo neoliberalismo: consumidores, transgénicos y salud en el sur global. Susana Carro (Universidad de Deusto)

Consumo de drogas y vulnerabilidades sociales en adolescentes. Oriol Romaní (MARC-URV) i Àngel Belzunegui (URV)

Comunicació: "Quan els cossos retornen a casa" Projecte: Morts en contexte migratori (MECMI) (ANR-FRSC Québec-CNRS Paris). Jordi Moreras (MARC-URV) i Ariadna Solé (UB)

La gestión colaborativa de la medicación: un proyecto de investigación y acción participativa. Asun Pié Balaguer (UOC), Martín Correa-Urquiza (MARC-URV), Mercedes Serrano De Miguel (MARC-URV), Nicolás Morales (MARC-URV) i Àngel Martínez Hernáez (MARC- URV)

Conferència: Hacia una fenomenología del síndrome de cautiverio. Fernando Vidal (Centre d'Història de la Ciència CEHIC y UAB)

Taula redona: La «reforma sanitaria» a Espanya i la folkmedicina. Les genealogies d'un canvi cultural. Projecte: Del seguro obligatorio de enfermedad a la protección de la salud: hacia una nueva cultura de la salud en el tardofranquismo y la transición democrática. Josep M. Comelles (MARC-URV), Josep Barceló (MARC-URV) i Elisa Alegre-Agís.

Ponència de Clausura Antropología Médica en América Latina: temas, orientaciones y comentarios a càrrec d'Eduardo Menéndez (CIESAS)